Resemål för barnfamiljer

miss mary ställde följande fråga:

Jag skulle vilja veta vad som enligt dig är bästa resmålet med barn. Som du varit på, eller skulle vilja varit på. (Färja med Sandra och Cecilia räknas inte.)

Bästa resemål som jag varit på med ett barn – Korsika!

Bästa resemålet med tre barn som inte orkar åka bil mer än en timme åt gången – Kimitoön (grannön, som har en kul töntig sång!). Vi har verkligen haft det superkul där!

Drömönskemålet: Krugerparken eller nån annan safari plus Korsika på nytt.

Vi var till Krugerparken när ungarna var små, men det var totalt slöseri på dom och den bästa semestern någonsin för oss vuxna! Vi njöt av naturen och djuren, men ungarna var lagom impade – den äldsta tyckte att han hade ju sett elefanter på zoo förr typ, och ville helst se kaniner! Dom  två andra var bebisar och brydde sig stort sett inte om var dom befann sig bara dom var tillsammans med familjen.  Dit skulle jag vilja åka på nytt nu när barnen är så stora att dom får nåt ut av en sån resa och verkligen kan ta till sig hur häftigt och mäktigt det är att åka omkring där bland alla djuren och livet som det kryllar av. Äkta Lejonkungen-känsla, med Timon och Pumba & deras vänner!

Kruger Gate Impalas

Timon & Pumba & kompis

fågelliv i Krugerparken

Krugerparken Krugerparken

Sen hade jag inte haft nånting emot att ta hela familjen med på en resa till Korsika. Vi var där två gånger för närmare 10 år sedan och det var alldeles underbart! Inte alls så turistigt och massor av fantastisk natur överallt och doften – jag brukar tänka på Korsika när jag skördar timjan eller rosmarin, naturen doftade så underbart på Korsika! Vi åkte båda gångerna med Langley, en svensk firma med personal som var jättevänlig och serviceminded och verkligen tog hand om oss. Ett perfekt ställe att resa till med barn, både små barn och större barn. Det fanns massor att göra utan att det blev för överväldigande. Vi vandrade i bergen, åkte på båtturer, simmade i poolen och i Medelhavet och njöt av att vara tillsammans.

Scandola

Korsika

Korsika  Korsika

Annars känner jag att det att åka runt världen med små barn mest är nåt man gör för sig själv, och inte för ungarnas skull. Små ungar har ingen skillnad var man är eller vad man hittar på – en picknick på en äng nära huset kan vara lika spännande som en simtur i Medelhavet, men har man en ekonomi som tillåter det så är det skönt med lite miljöombyte som förälder tycker jag. Att komma bort från disken och tvättandet och lagandet av mat, och vardagslivet. Sen med tre härjande ungar som frågar ”Är vi framme snart?” redan efter fem minuters bilfärd, så blir det lättare för även oss vuxna om det där miljöombytet inte kräver så värst långa resor tycker jag, så av både ekonomiska skäl och för att ungarna faktiskt tycker det är precis lika spännande så åker vi som längst på somrarna till grannön eller nån närliggande stad och turistar. Men om vi vann på lotto hade vi bokat en resa till Korsika eller nåt afrikanskt land bums!

Jag fick ett tips av Sarah som berättade om en mamma som fixade spännande utlandsresor hemma i huset med låtsasflygplan och biljetter, sightseeing och ”restaurangbesök” med  landets mat – det tycker jag var en alldeles toppenidé! Att fixa egna utlandsresor hemma hos sig själv om man inte har råd med en riktig – det låter som en spännande idé för vuxna och barn, och ett minne för livet! Det tror jag vi skall pröva på nästa gång!

2 kommentarer

1. Tack för svaret på min fråga! Jag tillhör arten ”hemmafis” trots många långa resor. Korsika i din beskrivning föll mig genast i smaken! Håller helt med dig att många reser för de vuxnas skull, men ibland skyller lite på barnen… 😉
    Tanken, kan jag erkänna, har slagit mig att under kommande f-ledighet vara lite äventyrlig. Vi får se. Tanken om Arlanda-adoptioner har också låtit lockande ett tag, men det beror iaf delvis på kombon hemmafis+barnlängtan+stressad. 🙂

2. Teneriffa på vinterlovet har varit superroligt för barn på 8-10år, då södra Teneriffa, typ Los Cristianos på barnvänligt hotell med inte alltför mycket folk o stor pool! Lämpligt väder har vi haft 20-25 grader o sol, varm pool, besök till fina djurparker (Jungle Park, Loro Parque), ett besök till svindyr vattenpark som eg. är mera för tonåringar (Siam Park). Om barnet skulle få bestämma hos oss, skulle vi aldrig åka annanstans (”mamma VARFÖR ska vi åka till London på höstlovet, kan vi inte åka till Teneriffa istället??”). Extra bra har det varit att vi haft sällskap av bekant barnfamilj.